5 tips til en sunnere og bedre frokost

Jeg er ikke på det mest kreative om morgenen. Noe som blir bekreftet når jeg ser ned på tallerkenen med frokost. Så kjedelig at jeg i mange år ikke har spist frokost, det blir jo bare bortkastet tid! Jeg ble flinkere nå i februar, og da jeg fikk en bok med frokostoppskrifter til bursdagen min bestemte jeg meg for å spise frokost, hver dag. Nå når hverdag snart begynner igjen er det viktig med gode rutiner og en god start på dagen. Her er mine tips til en sunnere og bedre frokost.


Det skal ikke bare smake godt, det skal se godt ut også.
 Jeg bruker glass fra Tine K Home til Yoghurten min.





 Yoghurt uten sukker, eller vanilje kesam som har mer proteiner. Ha i hakkede nøtter, jeg bruker valnøtter, og tørket frukt. Her får du en fin blanding av både proteiner og karbohydrater som gir en kickstart til hjernen.


Frokostblandinger basert på korn. Disse har en del energi og karbohydrater, men det er typen karbohydrater som du godt kan få i deg. Velg en frokostblanding med minst  mulig tilsatt sukker og som samtidig inneholder mye fiber, og smaktilsett med friske eller frosne bær, frisk frukt, tørket frukt som rosiner og aprikos.


Smoothie. Bland juice, frukt og bær i blenderen. Miks også inn litt proteiner i form av  yoghurt eller litt melk. Min favoritt er jordbær, banan og en dæsj hylleblomstsaft.


Cottage cheese med bær. Dette gir deg proteiner fra cottage cheese, og bærene gir deg karbohydrater, vitaminer og antioksidanter. Prøv den nye med eple og pære med biter av grønne epler, litt valnøtter og et dryss kanel. Også supert om du blir litt fysen på kvelden.


Fruktsalat med kiwi, eple, pære, banan, det jeg har av bær, og en en liten nevne valnøtter. Dette spiser jeg også sammen med cottage cheese eller kesam vanilje.



9 kommentarer

  1. Nei. Litt ekstra innsats så blir det så mye bedre!

  2. Så veldig fristende ut. Skal jo ikke så mye til før maten ser bedre ut.

  3. Herlige frokoster! Det er de sunne og gode som er de beste 🙂

    1. Ja, det holder i allefall jeg mye lenger før blodsukkeret faller.

  4. Takk, dette trengte jeg!
    Startet et nytt og bedre liv 1. august 😉

    1. Lykke til, jeg starter alltid litt på nytt hver mandag:)

  5. Jeg skal virkelig prøve nå når jeg begynner igjen etter ferien…
    Det er bare det at på morgenen så virker sengen MYE mer fristende de 5-10 ekstra minuttene…
    Shitaltså! -tasegselvinakken…

  6. Tusen takk for flotte og sunne tips!! Min favoritt er fruktsalat med cottage chees og litt eplesyltetøy. Det mettar lenge!!

    Fin søndag til deg!

    Klem frå Solveig

    1. Åhhh eplesyltetøy! Det må jeg lage i høst… eller kanskje bare kjøpe!

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *